Založ si blog

Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Nenaučili sme sa používať slobodu, budeme si musieť zopakovať lekciu a možno aj celý školský rok.

26.11.2022

Nedávne štúdie ukázali, že existuje „demokratická recesia“, ako ju nazval jeden dokument. V jednej štúdii oplakávajú: „Na prekvapenie mnohých na Západe pád ZSSR v roku 1991 neviedol k prijatiu liberálnej demokratickej vlády na celom svete… V skutočnosti sa autoritárstvo vrátilo a liberálna demokracia je už najmenej 15 rokov na ústupe.“ Keď už [...]

Môže ničenie umenia zachrániť Zem?

24.11.2022

Od začiatku roka sa v radoch klimatických aktivistov rozmáha trend kaziť najväčšie poklady dejín umenia v snahe zvýšiť povedomie o klimatických zmenách. Tento rok sa zatiaľ odohralo dvanásť incidentov, z toho šesť minulý mesiac. Incidenty zahŕňali hádzanie zemiakovej kaše (na Monetove „Kopy sena“), paradajkovej polievky (na obraz Vincenta van Gogha „Pätnásť [...]

Je naša budúcnosť večná?

20.11.2022

Jeden môj študent spomenul ako čítal, že slávny futurista Ray Kurzweil sa chystá vydať novú knihu s názvom „Singularita je bližšie“. Údajne ide o rozvinutie alebo rozpracovanie myšlienok, ktoré Kurzweil prezentoval vo svojej predchádzajúcej knihe „Singularita je blízko“. Podľa tohto článku, Kurzweil predpovedá, že do roku 2032, teda o desať rokov, budú medicínske [...]

káčer

Káčer: Aliancii sa zbrane nemíňajú, Ukrajinu musí ďalej všestranne podporovať

29.11.2022 20:11

Potvrdil, že na schôdzke sa bude rokovať aj o možnom prijatí Ukrajiny do NATO.

Armáda / Vojak / Ruskí vojaci /

Do Kazachstanu ušli pred mobilizáciou nielen státisíce Rusov, ale aj miliardy rubľov

29.11.2022 18:34

Väčšina Rusov, ktorí prišli do Kazachstanu po vyhlásení mobilizácie, krajinu už aj opustila.

irán

Pri protestoch v Iráne zabili vojaci už 448 ľudí vrátane 60 detí

29.11.2022 18:19

Údaj nezahŕňa členov bezpečnostných síl, dodala organizácia Iran Human Rights.

Belarus Foreign Minister

Záhadná smrť Lukašenkovho ministra. Pomohla mu na druhý svet ruská tajná služba?

29.11.2022 18:19

Náhle úmrtie Vladimira Makeja, ktorý hlásal, že Bielorusko by si malo udržiavať odstup od Západu i Moskvy, vyvolalo mnohé dohady.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 229
Celková čítanosť: 460023x
Priemerná čítanosť článkov: 2009x

Autor blogu

Kategórie