Je školský systém zastaraný a prečo?

Súčasný školský systém odráža rozsiahly nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami dnešných detí, rodín a spoločnosti. Tradičný model školského vzdelávania už nezodpovedá súčasnému životu. Bol rozpracovaný pre inú éru – éru industrializácie, rigidných štruktúr a štandardizovaných výsledkov. Táto éra už dávno skončila, my však stále úporne lipneme na jej pozostatkoch.

Dnes sa svet zmenil a rovnako tak sa musí zmeniť aj náš prístup k vzdelávaniu. Technológie pokročili do tej miery, že učenie môže rešpektovať individuálne zvláštnosti žiakov. Počítače dnes umožňujú také vzdelávanie, že deti môžu byť vyučované v malých zacielených skupinách. Zastaraná prax, ktorá deti smerovala na nepotrebné a nezaujímavé profesie, a viedla len k nezamestnanosti a rozčarovaniu, už vyčerpala sama seba.

Tradičný školský systém už nie je relevantný. Ide o experiment starý 150 rokov, ktorý už prežil svoj účel. Zachovávanie stále rovnakého školského systému pri súčasných zmenách života a úplne iných potrieb navyše vedie k tomu, že systém vzdelávania stále viac degraduje. To potom v konečnom dôsledku môže byť príčinou vzniku barbarskej spoločnosti. Riešenie nespočíva v reformovaní starého systému, ale v jeho úplnej výmene. Je nevyhnutné, aby sme začali od nuly, vzdelávanie od základu prehodnotili a zamerali sa na to, čo je skutočne prospešné pre naše deti a pre spoločnosť všeobecne.

Máme zdroje a inteligenciu na to, aby sme vytvorili lepší systém. Na to je však potrebné zmeniť naše priority. Namiesto toho, aby sme vymýšľali zbytočné profesie a naveky uchovávali kolobeh neproduktívnej práce, musíme svoje úsilie zamerať na štúdium a podporu meniacich sa potrieb budúcej generácie.

Prioritou nového prístupu k vzdelávaniu by sa malo stať pochopenie ľudskej podstaty, okolitého sveta a princípov harmonického spolužitia. Deti by nemali byť zaháňané do striktne stanovených noriem a ani by sa do nich nemali pchať násilne informácie. Namiesto toho ich treba motivovať k skúmaniu, objavovaniu ak výberu takých študijných materiálov, ktoré zodpovedajú ich vrodenej zvedavosti.

Hlavným cieľom vzdelávania by malo byť vychovávať šťastné ľudské bytosti – naučiť ich vytvárať medziľudské vzťahy na základe vzájomnej starostlivosti, pozornosti, ohľaduplnosti, podpory, prospechu a spoločného pozitívneho naladenia. Vo svojej podstate to znamená rozvíjať celostné chápanie života, v ktorom sú všetky aspekty existencie vyvážené a harmonické.

V konečnom dôsledku je najdôležitejšou „profesiou“ to, aby sme sa naučili žiť v súlade s prírodou, so spoločnosťou a s cieľom života. Dosiahnutie tejto rovnováhy musí byť hlavným cieľom vzdelávania – a práve na to by sme mali bezodkladne presunúť našu pozornosť, aby sme bezodkladne dosiahli výrazný posun k oveľa lepšiemu svetu.

Vojna, ktorá bude posledná

07.11.2025

V súčasnej dobe nie sú vojny iba konfrontáciou geopolitických záujmov rôznych krajín. Na veľkom prelome, na prahu novej éry, vojny už nesymbolizujú rozdelenie, ale jednotu. Vidíme, ako sa rozpadajú prosperujúce krajiny, ako sa rôzne sily snažia hrať svoju vlastnú hru, ale za tým všetkým, vo vnútri, sa už začína rysovať spoločná sila, spoločná nezničiteľná sieť, [...]

Životom s humorom

05.11.2025

Smiech má skutočne liečivú silu – posilňuje imunitu, znižuje bolesť, chráni pred stresom, dodáva energiu. Smiech je človeku daný od prírody, ale málokto premýšľa o tom, čo za tým stojí. Smiech môže byť rôzny. Niekedy sa smejeme z radosti, z toho, čo nám prináša potešenie. Táto „fyziológia“ je viac-menej jasná. Existuje však smiech vyššieho rádu, ktorý [...]

Prečo si Židia získali povesť dobrých obchodníkov?

31.10.2025

Téma peňazí a židovského myslenia vyvoláva asociácie ako životnú múdrosť, podnikanie, obchod, príležitosti, intuície, vytváranie kontaktov, zákulisné poradenstvo, stratégie, plánovanie, mentálnu obratnosť, rýchle chápanie, vynálezy, sofistikovanosť, manipulácia a intrigy. Existuje určité povedomie, že peniaze a Židia sú neoddeliteľne prepojení. Židia pôvodne [...]

mimoriadne1, mim1, smrť, úmrtie, zomrel, sviečka, kahanec

Zomrel držiteľ Nobelovej ceny za objavy v oblasti DNA James Watson

07.11.2025 22:17

Po začiatku nového tisícročia vyvolal vedec ostré polemiky.

Austrália snemovňa siete sociálne deti zákaz

Dánsko zakáže prístup na sociálne siete deťom mladším ako 15 rokov

07.11.2025 21:09

Zámerom tohto kroku je lepšie chrániť deti a mladých ľudí v digitálnom svete.

Benjamin Netanyahu

Turecko vydalo zatykač na Netanjahua i dvoch izraelských ministrov, viní ich z genocídy v Gaze

07.11.2025 20:46

Zatykače sa týkajú celkom 37 osôb vrátane náčelníka generálneho štábu izraelskej armády.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 529
Celková čítanosť: 1008022x
Priemerná čítanosť článkov: 1906x

Autor blogu

Kategórie