Je školský systém zastaraný a prečo?

Súčasný školský systém odráža rozsiahly nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami dnešných detí, rodín a spoločnosti. Tradičný model školského vzdelávania už nezodpovedá súčasnému životu. Bol rozpracovaný pre inú éru – éru industrializácie, rigidných štruktúr a štandardizovaných výsledkov. Táto éra už dávno skončila, my však stále úporne lipneme na jej pozostatkoch.

Dnes sa svet zmenil a rovnako tak sa musí zmeniť aj náš prístup k vzdelávaniu. Technológie pokročili do tej miery, že učenie môže rešpektovať individuálne zvláštnosti žiakov. Počítače dnes umožňujú také vzdelávanie, že deti môžu byť vyučované v malých zacielených skupinách. Zastaraná prax, ktorá deti smerovala na nepotrebné a nezaujímavé profesie, a viedla len k nezamestnanosti a rozčarovaniu, už vyčerpala sama seba.

Tradičný školský systém už nie je relevantný. Ide o experiment starý 150 rokov, ktorý už prežil svoj účel. Zachovávanie stále rovnakého školského systému pri súčasných zmenách života a úplne iných potrieb navyše vedie k tomu, že systém vzdelávania stále viac degraduje. To potom v konečnom dôsledku môže byť príčinou vzniku barbarskej spoločnosti. Riešenie nespočíva v reformovaní starého systému, ale v jeho úplnej výmene. Je nevyhnutné, aby sme začali od nuly, vzdelávanie od základu prehodnotili a zamerali sa na to, čo je skutočne prospešné pre naše deti a pre spoločnosť všeobecne.

Máme zdroje a inteligenciu na to, aby sme vytvorili lepší systém. Na to je však potrebné zmeniť naše priority. Namiesto toho, aby sme vymýšľali zbytočné profesie a naveky uchovávali kolobeh neproduktívnej práce, musíme svoje úsilie zamerať na štúdium a podporu meniacich sa potrieb budúcej generácie.

Prioritou nového prístupu k vzdelávaniu by sa malo stať pochopenie ľudskej podstaty, okolitého sveta a princípov harmonického spolužitia. Deti by nemali byť zaháňané do striktne stanovených noriem a ani by sa do nich nemali pchať násilne informácie. Namiesto toho ich treba motivovať k skúmaniu, objavovaniu ak výberu takých študijných materiálov, ktoré zodpovedajú ich vrodenej zvedavosti.

Hlavným cieľom vzdelávania by malo byť vychovávať šťastné ľudské bytosti – naučiť ich vytvárať medziľudské vzťahy na základe vzájomnej starostlivosti, pozornosti, ohľaduplnosti, podpory, prospechu a spoločného pozitívneho naladenia. Vo svojej podstate to znamená rozvíjať celostné chápanie života, v ktorom sú všetky aspekty existencie vyvážené a harmonické.

V konečnom dôsledku je najdôležitejšou „profesiou“ to, aby sme sa naučili žiť v súlade s prírodou, so spoločnosťou a s cieľom života. Dosiahnutie tejto rovnováhy musí byť hlavným cieľom vzdelávania – a práve na to by sme mali bezodkladne presunúť našu pozornosť, aby sme bezodkladne dosiahli výrazný posun k oveľa lepšiemu svetu.

Prečo antisemitizmus pretrváva už tisíce rokov?

12.12.2025

Sily, ktoré si želajú pád Izraela, sa stávajú stále viac provokatívnymi a sofistikovanejšími. Objavujú sa nové hrozby, ktoré prekonávajú tie minulé. Antisemitizmus nie je v skutočnosti nič nové. Vnútorná nenávisť voči Židom sa tiahne celými stránkami histórie a zakaždým sa objavuje v inej podobe. Prečo je to náš osud, osud izraelského národa? [...]

Nastáva nestabilita globálnej ekonomiky – prečo?

10.11.2025

Žijeme v prudkej dobe, keď môžu byť mocné, ešte včera neotrasiteľné štáty a vlády, úplne zničené. Tieto údery dopadajú na celé ľudstvo – ovplyvňujú ceny, meny, investície a aj naše finančné úspory. Rastúca nestabilita vnáša do našich životov stres a neistotu, či budeme mať prácu, živobytie a dôchodok. Keď sa ale na vývoj ľudstva pozrieme z [...]

Vojna, ktorá bude posledná

07.11.2025

V súčasnej dobe nie sú vojny iba konfrontáciou geopolitických záujmov rôznych krajín. Na veľkom prelome, na prahu novej éry, vojny už nesymbolizujú rozdelenie, ale jednotu. Vidíme, ako sa rozpadajú prosperujúce krajiny, ako sa rôzne sily snažia hrať svoju vlastnú hru, ale za tým všetkým, vo vnútri, sa už začína rysovať spoločná sila, spoločná nezničiteľná sieť, [...]

Kosťantynivka, vojna na Ukrajine, ruské útoky

Rusko odmietlo vianočné prímerie. Zelenskyj varuje pred masívnymi útokmi počas sviatkov

22.12.2025 19:57

Spoluobčanov vyzval, aby boli počas sviatkov maximálne opatrní a neignorovali letecké poplachy, pretože „pre nepriateľa nie je nič sväté“.

Protest vo Varšava, Poľsko, demonštrácia

Médiá v Poľsku bijú na poplach. Odchod z EÚ si želá každý štvrtý občan, ukázal prieskum

22.12.2025 19:00

Ešte pred pár rokmi bol odchod Poľska z EÚ politickou sci-fi.

Višňové tunel otvorenie doprava

Viskupič: Otvorenie tunela Višňové po 27 rokoch je obžalobou všetkých vlád

22.12.2025 18:22

Remišová informovala, že otvorenie tunela Višňové je možné napriek strane Smer a podľa nej boli kľúčové rozhodnutia predošlej vlády.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 531
Celková čítanosť: 1027064x
Priemerná čítanosť článkov: 1934x

Autor blogu

Kategórie