Je školský systém zastaraný a prečo?

Súčasný školský systém odráža rozsiahly nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami dnešných detí, rodín a spoločnosti. Tradičný model školského vzdelávania už nezodpovedá súčasnému životu. Bol rozpracovaný pre inú éru – éru industrializácie, rigidných štruktúr a štandardizovaných výsledkov. Táto éra už dávno skončila, my však stále úporne lipneme na jej pozostatkoch.

Dnes sa svet zmenil a rovnako tak sa musí zmeniť aj náš prístup k vzdelávaniu. Technológie pokročili do tej miery, že učenie môže rešpektovať individuálne zvláštnosti žiakov. Počítače dnes umožňujú také vzdelávanie, že deti môžu byť vyučované v malých zacielených skupinách. Zastaraná prax, ktorá deti smerovala na nepotrebné a nezaujímavé profesie, a viedla len k nezamestnanosti a rozčarovaniu, už vyčerpala sama seba.

Tradičný školský systém už nie je relevantný. Ide o experiment starý 150 rokov, ktorý už prežil svoj účel. Zachovávanie stále rovnakého školského systému pri súčasných zmenách života a úplne iných potrieb navyše vedie k tomu, že systém vzdelávania stále viac degraduje. To potom v konečnom dôsledku môže byť príčinou vzniku barbarskej spoločnosti. Riešenie nespočíva v reformovaní starého systému, ale v jeho úplnej výmene. Je nevyhnutné, aby sme začali od nuly, vzdelávanie od základu prehodnotili a zamerali sa na to, čo je skutočne prospešné pre naše deti a pre spoločnosť všeobecne.

Máme zdroje a inteligenciu na to, aby sme vytvorili lepší systém. Na to je však potrebné zmeniť naše priority. Namiesto toho, aby sme vymýšľali zbytočné profesie a naveky uchovávali kolobeh neproduktívnej práce, musíme svoje úsilie zamerať na štúdium a podporu meniacich sa potrieb budúcej generácie.

Prioritou nového prístupu k vzdelávaniu by sa malo stať pochopenie ľudskej podstaty, okolitého sveta a princípov harmonického spolužitia. Deti by nemali byť zaháňané do striktne stanovených noriem a ani by sa do nich nemali pchať násilne informácie. Namiesto toho ich treba motivovať k skúmaniu, objavovaniu ak výberu takých študijných materiálov, ktoré zodpovedajú ich vrodenej zvedavosti.

Hlavným cieľom vzdelávania by malo byť vychovávať šťastné ľudské bytosti – naučiť ich vytvárať medziľudské vzťahy na základe vzájomnej starostlivosti, pozornosti, ohľaduplnosti, podpory, prospechu a spoločného pozitívneho naladenia. Vo svojej podstate to znamená rozvíjať celostné chápanie života, v ktorom sú všetky aspekty existencie vyvážené a harmonické.

V konečnom dôsledku je najdôležitejšou „profesiou“ to, aby sme sa naučili žiť v súlade s prírodou, so spoločnosťou a s cieľom života. Dosiahnutie tejto rovnováhy musí byť hlavným cieľom vzdelávania – a práve na to by sme mali bezodkladne presunúť našu pozornosť, aby sme bezodkladne dosiahli výrazný posun k oveľa lepšiemu svetu.

Čo je podľa vás ťažšie zvládnuť: fyzické alebo duševné zdravotné problémy?

21.03.2025

Naše telo je prirodzene prispôsobené na to, aby znášalo fyzické utrpenie. Dokáže vydržať bolesť, mučenie, dokonca aj extrémne podmienky, ako je samoväzba, a napriek tomu sa zotaviť. Avšak duševné utrpenie – stres, zúfalstvo, strata zmyslu – môže človeka zlomiť úplne. Dôvodom je, že naše telo je stavané na zvládaní fyzických ťažkostí, ale nie je vybavené na [...]

Čo je šiesty zmysel a ako ho rozvíjať?

19.03.2025

Práve teraz vnímame realitu cez svoje ego, ktoré všetko filtruje podľa našich osobných túžob a záujmov. Toto sebastredné vnímanie utvára náš pohľad na svet a robí z neho skúsenosť zameranú dovnútra. Aby sme rozvinuli šiesty zmysel – úplne nový spôsob vnímania – musíme si vypestovať opačný zmysel, ktorý je orientovaný von namiesto dovnútra. To si vyžaduje [...]

Ak energia podľa termodynamiky nezaniká, existuje smrť?

12.03.2025

Smrť neexistuje, ale nemá to nič spoločné s prvým zákonom termodynamiky. Samotný život nie je otázkou prenosu energie. To, čomu hovoríme život – naša existencia, skúsenosti, myšlienky a pocity – nevyplýva z fyzickej energie. Existuje v našej percepcii, ktorá je úplne utváraná naším vnútorným nastavením. Náš svet, všetko, čo [...]

Vysoké Tatry / Hory / Príroda /

Na horách sa môže vyskytnúť silný vietor, môže mať až silu víchrice. Platí výstraha

23.03.2025 11:26

Zároveň platí aj výstraha prvého stupňa pred silným vetrom vo viacerých okresoch.

Liptovská Mara

Desiatky dobrovoľníkov čistilo brehy Liptovskej Mary. Vyzbierali takmer 170 vriec odpadu

23.03.2025 10:22

Liptovská Mara si pripomína 50. výročie vzniku.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 476
Celková čítanosť: 880847x
Priemerná čítanosť článkov: 1851x

Autor blogu

Kategórie