Založ si blog

Cudzie deti nie sú vlastné

V Izraeli demonštrovali rodičia malých detí vo veku od troch mesiacov do troch rokov s požiadavkou, aby ministerstvo školstva a vláda zorganizovali kontrolu nad jasľami.

Pretože je známych veľmi veľa prípadov, kedy sa pestúnky chovali k deťom neadekvátne a hrubo. Ich nedostatočná starostlivosť viedla dokonca i k úmrtiu detí.

Kde sa berie nenávisť k tomu, čo sa zdá byť najmilším na svete – k malým deťom? Po prvé, to sú cudzie deti, a nie naše vlastné. Hoci sa taký postoj prejavuje i vo vzťahu k vlastným deťom.

Ide o to, že láska a nenávisť, život a smrť sú si veľmi blízke, nachádzajú sa tesne vedľa seba, a preto sa navzájom sprevádzajú a občas sa doslova zastupujú. Vyplýva to z povahy človeka, pretože je prechod od lásky k nenávisti veľmi nepochopiteľný, veľmi krehký. Vieme, že sa to isté stáva i rodičom.

Napríklad sú rodičia, ktorí zabudnú deti v aute. Jednoducho to všetko vymažú zo svojej hlavy… A čo môžeš urobiť?

A ak už hovoríme o pestúnkach, pre ktoré je to len práca, a možno i nenávidená práca, ktorú musia vykonávať nedobrovoľne, pretože nemôžu robiť nič iné a musia si nejako zarábať – tieto deti sa potom pre ne stávajú predmetom nenávisti.

V rovnakej miere, v akej nenávidia túto prácu, celý svoj nešťastný, sociálne slabý život, všetko to prenášajú na deti.

Dnešný egoizmus, súčasná netrpezlivosť, ktorú majú ženy i muži, postoj voči svetu, voči deťom – to všetko je neprirodzené. Žijeme v generácii, kedy nás egoizmus jednoducho núti, aby sme ho napravili, inak nemôžeme prežiť.

Medzi láskou a nenávisťou je veľmi krehký prechod. Ako ho má človek regulovať, ako rozpoznať tento okamih prechodu, aby si to neprestal uvedomovať? Láska nemôže existovať bez nenávisti a nenávisť bez lásky rovnako ako plus bez mínusu. Pracujú spoločne. Ale čo sa pokladá za plus a čo za mínus – to závisí od človeka.

Pokiaľ som si sám sebe drahým, mám rád len sám seba, potom vo všetkých ostatných vidím mínusy. A pokiaľ sa chcem napraviť a vidím mínusy v sebe, potom môžem v ostatných vidieť plusy.

A tu vzniká veľmi vážny problém. V našej dobe v nás vyvstávajú také túžby, také vlastnosti, ktoré sme povinní napraviť.

Neobviňujem tieto pestúnky v škôlke, v jasliach, keďže s nimi jednoducho nepracujem. Veľa ľudí potrebuje starostlivosť, prácu a výchovu. Predtým, než sa stanú pedagógom, je potrebné ich vychovávať, ale nerobí sa to.

Je možné stať sa učiteľom, vychovávateľom, na základe výchovy, alebo vzdelania, ktoré človek získa, aby sa nejednalo len o povolanie, rolu, ku ktorej má človek prirodzené sklony?

Je to veľmi zložité. Pretože potom miesto svojho prirodzeného popudu byť vychovávateľom, keď ním nechcete byť, si musíte predstaviť Vyšší cieľ, ktorý chcete dosiahnuť, a ste pripravení sa stať pedagógom z tohoto dôvodu. Je to veľmi dôležitá práca nad sebou.

Človek je hromada hormónov, chémie a ďalších vecí. A výchova zodpovedá iba 10% za to, akým sa človek stane. Čo ešte ovplyvňuje človeka okrem týchto hormónov a chémie, že prechádza z jedného stavu – láskavosti – ku zlu? Ako v ňom náhle exploduje egoizmus?

Je to preto, že sme sa k sebe navzájom stali veľmi blízkymi, ale nenapravujeme sa, a preto nás vzájomne ovplyvňuje zlo. Veľký vplyv majú na to masmédia. Neustále pred sebou vidím špatné obrazy, príklady, ktoré je veľmi jednoduché napodobovať. A tak ich chcem nechcem napodobňujem.

A preto všetko, čo vidíme na obrazovkách alebo smartfónoch, do nás vstupuje a núti nás to k tomu, aby sme boli ako tí údajní „hrdinovia“, ktorých vidíme. Takže obecne spočíva celý problém v médiách.

Vezmime napríklad človeka, ktorý chce byť na jednej strane vychovávateľom, učiteľom, matkou a rodičom. Zaobchádza s dieťaťom alebo s deťmi dobre, ale zrazu prichádza okamih, kedy cíti, že v ňom rastie niečo, čo nemôže ovládať. Čo by mal robiť?

Áno, nemôže sa ovládnuť, pretože sú jeho vnútorné impulzy opäť silnejšie než všetky faktory ovládania. Dokonca sa nemôžu ovládať ani tí, o ktorých počúva a číta, že trestajú ľudí za to, že sú takými. Ani on sa nemôže ovládať, pretože má vypnutý zdržovací mechanizmus. A to je všetko a nič s tým neurobíš.

Celý problém tkvie v tom, že ľuďom musíme predávať správne príklady chovania medzi sebou a s deťmi. Nemôžeš nič potlačiť a nič nezadržíš strachom – iba dobrým príkladom.

Čo robiť, keď v rodine panuje nenávisť

21.05.2024

Keď sa v rodinných vzťahoch objaví nenávisť, je potrebná trpezlivosť, porozumenie a tiež uznanie, že ostatní členovia rodiny zdieľajú rovnaké bolestivé pocity, dojmy a túžby. V každom sa skrýva láska i nenávisť, ktoré sa môžu v rôznych okamihoch zladiť aj rozchádzať. Navyše je zbytočné tieto pocity stupňovať a dramatizovať. Primárne je potrebné sa [...]

Ako sa skupiny ľudí rozhodujú kolektívnym spôsobom?

18.05.2024

Talmud opisuje, ako bola Tóra preložená do gréčtiny: „Král Ptolemaios raz zhromaždil 72 starších. Umiestnil ich do 72 komnát, každého zvlášť, pričom im neprezradil, prečo sú povolaní. Vošiel do každej miestnosti a povedal: ‚Napíšte mi Tóru Mojžiša, vášho učiteľa.‘ Boh každému vložil do srdca, aby prekladal rovnako ako všetci ostatní.“ 72 [...]

Ak urobíte niečo dobré pre druhých, očakávate niečo naspäť?

16.05.2024

V jednom citáte od Benjamina Franklina sa hovorí: „Ten, kto ti raz preukázal láskavosť, bude ochotnejší preukázať ti ďalšiu, než ten, ktorému si sám láskavosť preukázal.“ Iný spôsob vyjadrenia znie: „Neočakávaj protislužbu od niekoho, pre koho si sám dobro vykonal.“ Podvedome však očakávame v nejakej forme návrat toho, čo sme dali, akoby sme uzavreli obchod a [...]

Iskander, atómovky, jadrové zbrane

Rusi chcú zákaz zbraní vo vesmíre. Bezpečnostná rada OSN návrh rezolúcie neprijala

20.05.2024 23:50

Za návrh zahlasovalo sedem členov BR OSN, rovnaký počet bol proti a jedna krajina sa zdržala hlasovania.

SAS, Liberálny dom

SaS pripravuje trestné oznámenie: množiace sa vyhrážky prekračujú hranice

20.05.2024 22:13

Vyhrážky sa už neobjavujú len na sociálnych sieťach, ale aj formou listov, ktoré chodia aj ich rodinným príslušníkom, upozornila Kolíková.

blesk. búrka

Po zásahu blesku museli v Drážďanoch dvoch ľudí oživovať, zranených je desať

20.05.2024 21:47

Blesk zasiahol trávnatú oblasť pri Labe neďaleko centra saskej metropoly.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 382
Celková čítanosť: 716514x
Priemerná čítanosť článkov: 1876x

Autor blogu

Kategórie