Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Peniaze a šťastie

07.09.2025

Americkí psychológovia urobili prieskum medzi 1,7 milióna ľudí v 164 krajinách a zistili, koľko peňazí človek potrebuje, aby sa cítil šťastný. Ukázalo sa, že existuje určitý príjmový prah, po ktorého prekročení pocit šťastia naopak klesá. Ideálny ročný príjem pre jednotlivcov sa podľa nich pohybuje medzi 60 a 75 tisícmi dolármi. „Teraz už vieme,“ hovoria [...]

Existuje vo svete spravodlivosť?

02.09.2025

„Všetci hovoria, že na svete nie je spravodlivosť. Ale spravodlivosť nie je ani hore“ – povedal Puškinov Salieri. Mnoho ľudí cíti horkosť obsiahnutú v tejto fráze. Prečo ani riadenie zhora nie je spravodlivé? Prečo niektorí dostanú všetko a iní nič? Problém však nie je v spravodlivosti alebo nespravodlivosti, ale v našej neschopnosti vidieť skutočný [...]

Byť bohatý nestačí

31.08.2025

Keď stretneme niekoho známeho a položíme mu štandardnú otázku: „Ako sa máš?“, obvykle dostaneme štandardnú odpoveď: „Všetko je v poriadku.“ Ale v skutočnosti nemožno povedať, že je u človeka všetko tak, ako má byť. Z veľkej väčšiny si ľudia na problémy tak zvykli, že ich považujú za normálne a nesnažia sa nič zmeniť. A pokiaľ sa snažia niečo [...]

maduro

Maduro nasadil na hranice 25-tisíc „veľkolepých“ venezuelských vojakov

08.09.2025 23:16

Armáda smeruje na severovýchodné pobrežie, kde sa nachádzajú najväčšie ropné rafinérie.

Trump Epstein

„Nech je každý deň ďalším úžasným tajomstvom“ a nahá žena. Demokrati zverejnili údajný Trumpov list pre Epsteina

08.09.2025 22:40

„Toto nie sú moje slová a ani spôsob, akým hovorím. Navyše, ja nekreslím obrázky,“ povedal prezident.

Mexiko zrážka vlak autobus dvojposchodový mŕtvi ranení

Zrážka vlaku s dvojposchodovým autobusom v Mexiku má 10 obetí a 60 zranených

08.09.2025 21:35, aktualizované: 23:31

Na záberoch z bezpečnostných kamier nie sú vidieť žiadne závory ani iné bezpečnostné prvky.

Iryna Zarutská

Hrôza vo vlaku v USA: Trestanec dobodal na smrť 23-ročnú Ukrajinku

08.09.2025 20:46

Iryna utiekla s rodinou pred hrôzami vojny, aby našla smrť v USA.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 516
Celková čítanosť: 971557x
Priemerná čítanosť článkov: 1883x

Autor blogu

Kategórie