Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Prečo sa hovorí: „Neraduj sa, keď tvoj nepriateľ padne“?

18.07.2025

Pretože tvoj nepriateľ je tu preto, aby ťa prinútil k náprave – aby si povstal nad svoje egoistické, na seba zamerané túžby a priblížil sa rovnováhe s integrálnymi zákonmi prírody. Sila tvojho nepriateľa ti pomáha a tlak, ktorý na teba vyvíja, ťa očisťuje. Čím silnejšie nepriateľ koná, tým väčšiu príležitosť máš rásť. Preto by si nemal oslavovať jeho pád, [...]

Modrý okraj vesmíru

14.07.2025

Mať dobrý vzťah k ostatným je zdanlivo triviálna myšlienka, na ktorej nie je nič prevratné. Musíme si však uvedomiť, že v skutočnosti nemáme inú možnosť – až potom s tým bude človek súhlasiť. Dnes sa nachádzame v situácii, keď sú milióny ľudí bez práce, rodičia sa boja posielať svoje deti do škôl, narastá násilie, obchod s drogami a prostitúciou, keď nemám [...]

Podporujú vedecké dôkazy myšlienku, že Boh vpísal svoje meno do našej DNA?

11.07.2025

Izraelský vedec Dr Yeshayahu Rubinstein urobil zaujímavý objav týkajúci sa DNA. Zistil, že sírne väzby medzi pármi báz genetického materiálu majú opakujúci sa vzorec: 10, 5, 6, 5, čo zodpovedá číselnej hodnote hebrejských písmen Yod-Hey-Vav-Hey – menu Stvoriteľa. Na základe toho tvrdí, že Boh vtlačil svoj podpis do našej DNA. V skutočnosti sa vzťah medzi [...]

koláž, fotky, mReportér

Za bývalého Československa mu patrilo prvenstvo. Takto vyzerá jeden z najkrajších kamenných mostov na Slovensku

19.07.2025 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

Izrael Palestína gaza

Hamas tvrdí, že Izrael blokuje rokovania o prímerí a prepustení rukojemníkov

18.07.2025 23:33

Ozbrojené krídlo Hamasu vyhlásilo, že v rámci snáh o ukončenie vojny s Izraelom je ochotné prepustiť všetkých rukojemníkov.

výcvikové policajné zariadenie los angeles

V policajnom zariadení v Los Angeles došlo zrejme k výbuchu, hlásia tri obete

18.07.2025 22:08

K incidentu došlo v zariadení, kde sídlia špeciálne jednotky z oddelenia šerifa a pyrotechnici.

Brunner, Dobrindt, rakušan

Šesť krajín sa zhodlo na potrebe sprísnenia migračných pravidiel EÚ

18.07.2025 21:09

Dohodli sa na odstraňovaní prekážok pre presun odmietnutých žiadateľov mimo EÚ a azylové konania v tretích krajinách.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 504
Celková čítanosť: 942844x
Priemerná čítanosť článkov: 1871x

Autor blogu

Kategórie