Založ si blog

Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Alegória o bojazlivosti, prešibanosti a odvahe

02.05.2024

Bojazlivosť sa chcela schovať sama pred sebou, ale kam? Poradila sa s Prešibanosťou: „Prečo to nevyriešiš s Odvahou? Potom to nebude pre teba také hrozné.“ Bojazlivosť išla teda za Odvahou, ale bála sa zaklopať na jej dvere, a tak si ľahla na jej verandu. Od tej doby vedie cesta k odvahe cez bojazlivosť. Je to tak, pretože vtedy, keď chce každý so svojou egoistickou povahou [...]

Čo je to sociálna spravodlivosť?

30.04.2024

Sociálna spravodlivosť znamená rovnaké práva pre každého jednotlivca a celé ľudstvo. Je však svet spravodlivosti a rovnosti vôbec možný? Odpoveď je áno. Dokonca je to stav, ku ktorému všetci smerujeme. Aby sme však dosiahli spravodlivosť a rovnosť pre všetkých, musíme najprv prejsť fázou rozpoznania zla v nás, v našej vlastnej podstate. To znamená, že si musíme [...]

Čo znamená byť dobrým človekom?

28.04.2024

Naše správanie sa stane správnym, keď začneme vnímať sami seba ako súčasť jedného prepojeného celku. Dovtedy by bolo múdre si tento stav aspoň predstavovať. Napríklad radiáciu nevidíme, ale keď sa dozvieme o jej škodlivých účinkoch a o zariadeniach, ktoré ju na nás vyžarujú, začneme z nej mať strach a začneme si dávať pozor na zariadenia, ktoré radiáciu [...]

záchod, toaleta, WC, toaletný papier

Dostala pokutu za močenie na verejnosti, skončila na súde. Amsterdam po nátlaku žien vyčlení peniaze na záchody

02.05.2024 08:17

Radnica v Amsterdame po niekoľkoročnom nátlaku zo strany žien vyčlenila štyri milióny eur na výstavbu nových verejných záchodov.

oheň, kozub, kachle, plameň

Požiar dvoch obydlí v osade v Lipanoch si vyžiadal jednu obeť

02.05.2024 07:54

Jednu obeť si vyžiadal požiar dvoch obydlí, ku ktorému došlo vo štvrtok ráno v osade na ulici Za traťou v Lipanoch.

Mikuláš Černák, súd

Druhý pokus: Černák znova stojí pred súdom a chce prehovoriť. Čo na to psychiater?

02.05.2024 07:15, aktualizované: 08:30

Odporúčanie na prepustenie dostal od šéfa leopoldovskej väznice a priaznivé mal aj psychologické posudky. Prokurátor priznal, že muselo dôjsť k silnej resocializácii.

vojna na Ukrajine, Kyjev

ONLINE: Ukrajina už má od spojencov zbrane bez zákazu útočiť na Rusko. Lotyšsko: Nie všetko sa hovorí nahlas

02.05.2024 06:10, aktualizované: 08:09

Odesa je častým terčom ruských útokov, tentoraz raketa zasiahla centrum veľkej kuriérskej spoločnosti. Zelenskyj odvolával v tajnej službe.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 376
Celková čítanosť: 706901x
Priemerná čítanosť článkov: 1880x

Autor blogu

Kategórie