Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Prečo antisemitizmus pretrváva už tisíce rokov?

12.12.2025

Sily, ktoré si želajú pád Izraela, sa stávajú stále viac provokatívnymi a sofistikovanejšími. Objavujú sa nové hrozby, ktoré prekonávajú tie minulé. Antisemitizmus nie je v skutočnosti nič nové. Vnútorná nenávisť voči Židom sa tiahne celými stránkami histórie a zakaždým sa objavuje v inej podobe. Prečo je to náš osud, osud izraelského národa? [...]

Nastáva nestabilita globálnej ekonomiky – prečo?

10.11.2025

Žijeme v prudkej dobe, keď môžu byť mocné, ešte včera neotrasiteľné štáty a vlády, úplne zničené. Tieto údery dopadajú na celé ľudstvo – ovplyvňujú ceny, meny, investície a aj naše finančné úspory. Rastúca nestabilita vnáša do našich životov stres a neistotu, či budeme mať prácu, živobytie a dôchodok. Keď sa ale na vývoj ľudstva pozrieme z [...]

Vojna, ktorá bude posledná

07.11.2025

V súčasnej dobe nie sú vojny iba konfrontáciou geopolitických záujmov rôznych krajín. Na veľkom prelome, na prahu novej éry, vojny už nesymbolizujú rozdelenie, ale jednotu. Vidíme, ako sa rozpadajú prosperujúce krajiny, ako sa rôzne sily snažia hrať svoju vlastnú hru, ale za tým všetkým, vo vnútri, sa už začína rysovať spoločná sila, spoločná nezničiteľná sieť, [...]

Brown University Shooting, streľba, USA

Po streľbe na Brownovej univerzite v USA zostali mŕtvi aj ťažko ranení

14.12.2025 02:18

Streľba v budove technickej fakulty Brownovej univerzity si v sobotu vyžiadala najmenej dvoch mŕtvych a osem ťažko zranených.

sudán

Pri dronovom útoku zomrelo šesť vojakov mierovej misie OSN

13.12.2025 22:00

Všetky obete boli bangladéšskej národnosti.

gaza, izrael

Izraelská armáda zabila v Gaze kľúčového veliteľa Hamasu

13.12.2025 20:39

Pri údere zahynulo päť ľudí a ďalších 25 utrpelo zranenia.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 531
Celková čítanosť: 1023442x
Priemerná čítanosť článkov: 1927x

Autor blogu

Kategórie