Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Taká iná láska…

12.09.2025

Láska je snáď najviac skúmaným a zároveň najmenej pochopeným javom v živote človeka. Obvykle nazývame láskou svoj vzťah k tomu, čo nám prináša potešenie. Môže to byť jedlo, žena, pivo, deti, jednoducho čokoľvek. Milujeme potešenie – tak vnímame význam slova „láska“. Láska k pôžitkom je našou prirodzenou vlastnosťou. Žijeme s ňou od narodenia, a [...]

To, čo ženám nikto nevezme

09.09.2025

Žene nemožno uprieť jej schopnosť vyjadriť svoje túžby aj bez slov. Prečo túto schopnosť má? Pretože žena oveľa citlivejšie vníma, čo chýba jej aj jej blízkym. A zároveň dokáže prinútiť muža, aby jej prianie napĺňal, ako by bola jeho vlastná. „Svetom hýbe túžba ženy“ – kabalisti to vyjadrili dokonale. Muž má samozrejme aj silné túžby a vie [...]

Peniaze a šťastie

07.09.2025

Americkí psychológovia urobili prieskum medzi 1,7 milióna ľudí v 164 krajinách a zistili, koľko peňazí človek potrebuje, aby sa cítil šťastný. Ukázalo sa, že existuje určitý príjmový prah, po ktorého prekročení pocit šťastia naopak klesá. Ideálny ročný príjem pre jednotlivcov sa podľa nich pohybuje medzi 60 a 75 tisícmi dolármi. „Teraz už vieme,“ hovoria [...]

Geert Wilders

Holandský parlament hlasoval za zákaz hnutia Antifa

19.09.2025 23:04

Navrhovatelia argumentujú, že Trump vo štvrtok označil hnutie Antifa za teroristickú organizáciu.

Peter Pellegrini

Pellegrini odcestuje v sobotu do USA, vystúpi aj na pôde OSN

19.09.2025 22:02, aktualizované: 22:52

Na programe má aj viacero bilaterálnych rokovaní a stretnutie s krajanmi.

Su-27 / Bojová stíhačka /

Ruské stíhačky narušili bezpečnú zónu poľskej plošiny v Balte, tvrdí Varšava

19.09.2025 19:45, aktualizované: 22:54

Ťažobná firma o incidente vyrozumela poľské ozbrojené sily a ďalšie bezpečnostné zložky.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Kamčatku zasiahlo ďalšie zemetrasenie s magnitúdou 5,5

19.09.2025 19:25

Koncom júla oblasť zasiahlo silné zemetrasenie s magnitúdou až 8,7, po ktorom nasledovala aj erupcia sopky.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 518
Celková čítanosť: 977712x
Priemerná čítanosť článkov: 1887x

Autor blogu

Kategórie