Peniaze by nemali byť motiváciou pre lepší vzdelávací systém

Nedávno som písal o učiteľskej kríze v Izraeli a o tom, ako by sa podľa mňa mala riešiť. Som rád, že učiteľské odbory dosiahli dohodu s ministerstvom financií a že učiteľom výrazne zvýšia platy, čo bol aj jeden z mojich návrhov. V dohode je však ďalší bod, ktorý podľa mňa neprispieva k dobrému vzdelávaniu, ale skôr deformuje systém: učitelia budú dostávať finančné prémie za vynikajúce učebné výsledky. To znamená, že výkony učiteľov budú hodnotené a v prípade dobrých známok dostanú peniaze navyše.
Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo prémie, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich žiakov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Úplne súhlasím s tým, že treba podporovať kvalitnú výučbu, že učitelia sa musia snažiť byť čo najlepší a že dobrí učitelia by mali byť ocenení. Súhlasím aj s tým, že výkon učiteľov by sa mal hodnotiť. Problém vidím v type odmeny, ktorú dostávajú za dobrý výkon.
Finančné odmeny ich prinútia myslieť pri vyučovaní na peniaze namiesto toho, aby sa sústredili na vzdelanie, ktoré poskytujú svojim študentom; zmenia sa na „obchodníkov“, ktorí myslia na prémie, ktoré dostanú za väčší predaj, a nie na zákazníkov, teda študentov. Ak učitelia prispôsobia svoje vyučovanie tak, aby im prinášalo bonusy, namiesto toho, aby mysleli na potreby svojich študentov, nevytvorí to dobrých učiteľov a už vôbec nie dobrý vzdelávací systém.
Ďalším bodom, ktorý by sme mali zvážiť, je, kto by sa mal podieľať na hodnotení učiteľov. Podľa novej dohody budú riaditelia škôl rozhodovať o tom, kto je dobrý učiteľ. Podľa môjho názoru by sa k tomu mali vyjadriť aj študenti. Predovšetkým oni sú predsa tí, ktorí s učiteľom trávia najviac času. Oni sú tí, ktorí na vlastnej koži pocítia, či je učiteľov spôsob výučby zrozumiteľný, či sú domáce úlohy vhodné a primerané, či sú známky, ktoré dáva, spravodlivé a či je učiteľ trpezlivý alebo nie atď. Preto vedia lepšie ako ktokoľvek iný, ako dobre tento učiteľ pracuje.
Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že študenti by sa mali podieľať na hodnotení svojich učiteľov, je, že to bude účinný výchovný nástroj. Študentov to prinúti premýšľať o vyučovaní, o úlohe učiteľa, o práci učiteľa a o sebe ako o študentoch. Budú môcť o týchto otázkach navzájom diskutovať, rozvíjať medziľudskú komunikáciu a obohatiť sa o rôzne pohľady. Schopnosť vidieť perspektívu druhej strany je jedným z kľúčových prvkov emocionálneho dozrievania a vcítenie sa do kože učiteľa je skvelý spôsob, ako to študentom pomôcť dosiahnuť.

Nastáva nestabilita globálnej ekonomiky – prečo?

10.11.2025

Žijeme v prudkej dobe, keď môžu byť mocné, ešte včera neotrasiteľné štáty a vlády, úplne zničené. Tieto údery dopadajú na celé ľudstvo – ovplyvňujú ceny, meny, investície a aj naše finančné úspory. Rastúca nestabilita vnáša do našich životov stres a neistotu, či budeme mať prácu, živobytie a dôchodok. Keď sa ale na vývoj ľudstva pozrieme z [...]

Vojna, ktorá bude posledná

07.11.2025

V súčasnej dobe nie sú vojny iba konfrontáciou geopolitických záujmov rôznych krajín. Na veľkom prelome, na prahu novej éry, vojny už nesymbolizujú rozdelenie, ale jednotu. Vidíme, ako sa rozpadajú prosperujúce krajiny, ako sa rôzne sily snažia hrať svoju vlastnú hru, ale za tým všetkým, vo vnútri, sa už začína rysovať spoločná sila, spoločná nezničiteľná sieť, [...]

Životom s humorom

05.11.2025

Smiech má skutočne liečivú silu – posilňuje imunitu, znižuje bolesť, chráni pred stresom, dodáva energiu. Smiech je človeku daný od prírody, ale málokto premýšľa o tom, čo za tým stojí. Smiech môže byť rôzny. Niekedy sa smejeme z radosti, z toho, čo nám prináša potešenie. Táto „fyziológia“ je viac-menej jasná. Existuje však smiech vyššieho rádu, ktorý [...]

Babiš

Budúca česká opozícia chce pre Babišov konflikt záujmov mimoriadnu schôdzu

14.11.2025 13:30

Strany podľa vyjadrení ich zástupcov súhlasia s postojom českého prezidenta Petra Pavla.

erik kaliňák, gedra, gluck, Smer v poprade

Fico sa vrátil do Popradu. Podporu jeho straníkov prebili piskot demonštrantov a protestný odchod študentov so štrngajúcimi kľúčmi

14.11.2025 13:15

Predseda vlády sa v piatok vrátil do Popradu, aby prednášal študentom, pričom jeho vystúpenie sprevádzala konfrontácia politikov Smeru s demonštrantami.

Donald Trump / Viktor Orbán /

Orbán: Za výnimku zo sankcií neplatíme ani cent, Trump miluje Maďarov

14.11.2025 12:29

K sankciám maďarský ministerský predseda dodal, že americký prezident nimi chce na Rusov zatlačiť.

hľadaný Emil G.

Slovenskí policajti dolapili v Taliansku muža, ktorý bol roky na úteku

14.11.2025 12:11

Muž sa pohyboval naprieč viacerými kontinentmi. Odsúdený bol za únos.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 530
Celková čítanosť: 1011667x
Priemerná čítanosť článkov: 1909x

Autor blogu

Kategórie