Koľko geniálnych mozgov sa v priebehu dejín pokúšalo vytvoriť systém vzdelávania, ktorý by z človeka urobil Človeka! Platón, Aristoteles, Konfucius a Ušinskij, Makarenko a Maria Montessori… Ale ako vidíme, všetky ich snahy boli márne. Moderný človek sa svojimi morálnymi vlastnosťami príliš nelíši od svojich dávnych predkov.
Prestaňme sa zapriahovať za vozidlo
Náš problém je, že sa vyvíjame, akoby sme vláčili za sebou auto. Riadime sa vrodenými pudmi, meníme sa pod ich vplyvom a potom vidíme, že sa stávame stále horšími. A potom začneme premýšľať, čo urobiť, aby sme sa aspoň trochu zmenili k lepšiemu.
Ale naša predstava o tom, čo je najlepšie, vychádza z minulých prežitých situácií, nie z budúcich. Vychovávame dieťa a po 20-30 rokoch zistíme, že sme sa mýlili. Preto sú všetky naše vzdelávacie metódy neúčinné. A ani uznávaní odborníci v oblasti vzdelávania nám nemôžu ponúknuť správny systém, ktorý je vhodný pre generáciu, ktorá teraz vyrastá a bude za 30 rokov riadiť svet.
Dôvodom je, že nevieme, akými stavmi nás príroda prevedie v priebehu budúcich tridsiatich rokov. A úlohou vzdelávania by už malo byť od súčasnosti naprávať a odstraňovať všetky rozdiely a rozpory, ktoré medzi nami v budúcnosti vzniknú. Je však pre nás ťažké si aj predstaviť, aký bude človek za 30 rokov. Preto je naše vzdelanie neúspešné.
Človek budúcnosti
Aby bolo vzdelanie skutočne efektívne, musí byť jeho tvorcom „človek budúcnosti“. Teda človek, ktorý vie, akým smerom nás vedie prirodzený vývoj. Potom budeme v dnešnom stave pripravení na stav budúci, aj keď ešte nenastal. Budeme vnútorne pripravení na jeho príchod.
A tu nám na pomoc prichádza veda kabala, ktorá vysvetľuje celý proces nášho vývoja. Popisuje stavy, ktorými musíme v tomto procese prejsť, a vopred varuje, akými stavmi prejdeme a čo musíme robiť, aby sme sa v nich cítili bezpečne.
Hlavný princíp
Existuje názor, že dobré vychovanie znamená dobré správanie. To však s výchovou nemá nič spoločné. Základom výchovy sú vzory ľudského správania, pretože iba príklady pôsobia na človeka. A ak chceme, aby dieťa, rovnako ako dospelý, bolo vychované správne, musíme mu ísť príkladom.
Nemáme teda na výber, musíme začať vytvárať a zavádzať do praxe vzdelávacie programy, ktoré by ukazovali príklad správnych medziľudských vzťahov. Ale ak sú naše vzťahy väčšinou založené na nepriateľstve a nenávisti, kde nájdeme tieto príklady?
Na to je podľa odporúčania kabalistov nutné organizovať špeciálne semináre v malých skupinách pre všetky vrstvy spoločnosti. Konajú sa podľa určitých pravidiel v kruhoch po desiatich ľuďoch. Také kruhy sa samy o sebe stávajú príkladom pre človeka. Účastník seminára začína cítiť, že sa tu deje niečo zvláštne.
V kruhu každý človek postupne slobodne vyjadruje svoj názor. Ostatní ho bez prerušovania počúvajú. A aj keď s jeho názorom nesúhlasí, snaží sa vžiť do jeho pozície a pochopiť, prečo má taký uhol pohľadu.
Po 2 až 3 kolách sa postoje ľudí menia. Namiesto počiatočnej odťažnosti a nedôvery sa objavuje pocit spolupatričnosti, vrelosti a vnútornej blízkosti jeden k druhému. Počas 15-20 minút sa ľudia doslova stanú inými.
Vzdelávanie v kruhu
K tejto metamorfóze dochádza pri diskusii o akejkoľvek téme. Tento proces je však obzvlášť dôležitý pri diskusii o vzdelávaní. Koniec koncov, pokiaľ všetci dôjdeme k záveru, že je napríklad nutné z filmu a televízie odstrániť scény násilia, krutosti a prejavov nenávisti a nahradiť ich scénami, ktoré rozvíjajú dobré vzťahy, náklonnosť a lásku k blížnemu, vytvoríme si tým dobrú budúcnosť. A to je práve tá budúcnosť, ku ktorej, ako vysvetľuje veda kabala, musíme nakoniec dospieť. Budúcnosť bez nenávisti, teroru a vojen. Budúcnosť, v ktorej princíp lásky k blížnemu nie je krásnym sloganom, ale životným princípom. Veď či chceme alebo nie, príroda nás vedie týmto smerom, tlačí nás k nemu najrôznejšími problémami a katastrofami. Ľudstvo sa musí stať neoddeliteľnou súčasťou prírody a priviesť celý vesmír k univerzálnej harmónii. Od skazy k harmónii. Dnes sa snažíme namiesto harmónie všetko zničiť. A nechápeme, že všetky prírodné katastrofy, vojny, teror sú tlakom na nás zo strany prírody, (Príroda, čiže Vyššia Moc, Stvoriteľ – veda kabala vysvetľuje, že to je jedno a to isté). A tento tlak je povolaný k tomu, aby nás doviedol k poznaniu, že ak nezmeníme svoj postoj k sebe navzájom ak prírode, jednoducho zničíme sami seba. Preto je dnes otázka vzdelávania tak naliehavá. Samozrejme nie je možné prevychovať človeka v niekoľkých diskusiách v kruhoch. Spoločne si však musíme uvedomiť, že budúcnosť je pre nás možná iba vtedy, keď sa začneme zjednocovať a vytvárať pre to programy na úrovni štátu.
Dajme tomu, aby sa v rozhlase, televízii, médiách, škôlkach, školách atď. zavádzali kurzy o jednote. Aby každý človek pochopil, že v živote nie je nič dôležitejšie ako jednotné spoločenstvo. Spoločenstvo, v ktorom nikto nikomu nepôsobí zlo. Ako sa hovorí v kabalistických zdrojoch: „Nerob druhým to, čo sám nenávidíš.“
Tajomstvo vzdelania
Taká spoločnosť nie je idealistická predstava budúcnosti. Kabalisti zďaleka nie sú idealisti. Chápu veľmi dobre, že nenávisť v človeku nezmizne. Ale štúdiom podľa kabalistickej metódy sa človek naučí povzniesť sa nad svoju nenávisť. Ako sa hovorí: „Láska prekryje všetky hriechy.“
„Zločiny“ – všetky rozdiely medzi nami, zostanú, ale my ich budeme môcť vyrovnať láskou.
Veď toto sa deje v prírode: mínus a plus sa spájajú, vznikajú molekuly, ich kombinácia tvorí najrôznejšie látky, bielkovinové štruktúry atď. Všetky rozdiely, všetky rozpory medzi nimi zostávajú, ale vedia sa správne kombinovať tak, aby sa vzájomne dopĺňali. V tom je ukryté aj celé tajomstvo vzdelávania.
A čo inštinktívne prebieha na úrovni neživej, rastlinnej a živočíšnej prírody, to musí človek vedome robiť na ľudskej úrovni. A potom sa život stane krásnym.
Keď sa všetky ľudské bytosti, hoci sú odlišné, budú na vedomej úrovni spájať a dopĺňať so svojimi myšlienkami, túžbami a rôznymi vlastnosťami, vznikne jednotný organizmus zvaný „duša“. A potom každý začne pociťovať vyšší stav, Vyšší svet.
Kabala je židovská mystická tradícia a... ...
Celá debata | RSS tejto debaty