Je školský systém zastaraný a prečo?

Súčasný školský systém odráža rozsiahly nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami dnešných detí, rodín a spoločnosti. Tradičný model školského vzdelávania už nezodpovedá súčasnému životu. Bol rozpracovaný pre inú éru – éru industrializácie, rigidných štruktúr a štandardizovaných výsledkov. Táto éra už dávno skončila, my však stále úporne lipneme na jej pozostatkoch.

Dnes sa svet zmenil a rovnako tak sa musí zmeniť aj náš prístup k vzdelávaniu. Technológie pokročili do tej miery, že učenie môže rešpektovať individuálne zvláštnosti žiakov. Počítače dnes umožňujú také vzdelávanie, že deti môžu byť vyučované v malých zacielených skupinách. Zastaraná prax, ktorá deti smerovala na nepotrebné a nezaujímavé profesie, a viedla len k nezamestnanosti a rozčarovaniu, už vyčerpala sama seba.

Tradičný školský systém už nie je relevantný. Ide o experiment starý 150 rokov, ktorý už prežil svoj účel. Zachovávanie stále rovnakého školského systému pri súčasných zmenách života a úplne iných potrieb navyše vedie k tomu, že systém vzdelávania stále viac degraduje. To potom v konečnom dôsledku môže byť príčinou vzniku barbarskej spoločnosti. Riešenie nespočíva v reformovaní starého systému, ale v jeho úplnej výmene. Je nevyhnutné, aby sme začali od nuly, vzdelávanie od základu prehodnotili a zamerali sa na to, čo je skutočne prospešné pre naše deti a pre spoločnosť všeobecne.

Máme zdroje a inteligenciu na to, aby sme vytvorili lepší systém. Na to je však potrebné zmeniť naše priority. Namiesto toho, aby sme vymýšľali zbytočné profesie a naveky uchovávali kolobeh neproduktívnej práce, musíme svoje úsilie zamerať na štúdium a podporu meniacich sa potrieb budúcej generácie.

Prioritou nového prístupu k vzdelávaniu by sa malo stať pochopenie ľudskej podstaty, okolitého sveta a princípov harmonického spolužitia. Deti by nemali byť zaháňané do striktne stanovených noriem a ani by sa do nich nemali pchať násilne informácie. Namiesto toho ich treba motivovať k skúmaniu, objavovaniu ak výberu takých študijných materiálov, ktoré zodpovedajú ich vrodenej zvedavosti.

Hlavným cieľom vzdelávania by malo byť vychovávať šťastné ľudské bytosti – naučiť ich vytvárať medziľudské vzťahy na základe vzájomnej starostlivosti, pozornosti, ohľaduplnosti, podpory, prospechu a spoločného pozitívneho naladenia. Vo svojej podstate to znamená rozvíjať celostné chápanie života, v ktorom sú všetky aspekty existencie vyvážené a harmonické.

V konečnom dôsledku je najdôležitejšou „profesiou“ to, aby sme sa naučili žiť v súlade s prírodou, so spoločnosťou a s cieľom života. Dosiahnutie tejto rovnováhy musí byť hlavným cieľom vzdelávania – a práve na to by sme mali bezodkladne presunúť našu pozornosť, aby sme bezodkladne dosiahli výrazný posun k oveľa lepšiemu svetu.

Prijímať, odovzdávať alebo si vzájomne odovzdávať

14.04.2025

Psychológ a profesor Adam Grant rozdeľuje ľudí do troch skupín: prijímajúci, dávajúci a vymieňajúci. Podľa neho ľudia zameraní na prijímanie majú charakteristickú vlastnosť – páčia sa im, keď dostávajú viac, než dávajú, a vlastné záujmy uprednostňujú pred potrebami druhých. Dávajúci sa naopak viac orientujú na druhých a venujú pozornosť tomu, čo od nich [...]

Akým zásadným výzvam bude ľudstvo čeliť v nasledujúcich 50 rokoch?

11.04.2025

Vedci predpovedajú, že v nasledujúcich 50 až 100 rokoch bude ľudstvo čeliť zásadným výzvam, ako napríklad: Genetická modifikácia: Do roku 2050 môže pokrok v oblasti genetického inžinierstva umožniť ľuďom vylepšovať seba aj svoje deti spôsobmi, ktoré sme doteraz poznali len zo science fiction. Starnúca populácia: Počet ľudí starších ako 100 rokov by sa do roku 2100 [...]

Spýtaj sa svojej ženy, ona ti povie, kto si

09.04.2025

Koľko manželských párov sa rozviedlo alebo sa ocitlo na pokraji rozvodu len kvôli tomu, že zle rozoznali hlavný problém vo svojom rodinnom živote! Tomu by sa ale dalo predísť. Stačilo by si ujasniť, čo bolo vlastne hlavnou prekážkou na ceste za dobrým životom. Napodiv by sa ukázalo, že to nie sú nedostatky mojej polovičky, ale nesprávne hodnotenie seba samého. Je to [...]

utečenci, migranti, migrácia

Eurokomisia navrhuje označiť 7 štátov za bezpečné krajiny pôvodu na urýchlené azylové konanie

16.04.2025 17:10

Európska komisia navrhla označiť za bezpečné krajiny pôvodu Kosovo, Bangladéš, Kolumbiu, Egypt, Indiu, Maroko a Tunisko.

Británia pohlavie aktivistky rovnosť

Britský súd rozhodol o spornom zákone o rovnosti: definícia ženy vychádza z biologického pohlavia

16.04.2025 16:27

Rozhodnutie v praxi znamená, že transrodové osoby s oficiálnym certifikátom, ktorý ich uznáva ako ženy, v rámci tohto zákona za ne považované byť nemôžu.

zatknutie, putá, austrália

Mladík verboval nájomných vrahov pre gangy v Škandinávii, hrozí mu doživotie

16.04.2025 15:56

Švéda zadržali pri domovej prehliadke v Sydney.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 484
Celková čítanosť: 894495x
Priemerná čítanosť článkov: 1848x

Autor blogu

Kategórie