Je školský systém zastaraný a prečo?

Súčasný školský systém odráža rozsiahly nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami dnešných detí, rodín a spoločnosti. Tradičný model školského vzdelávania už nezodpovedá súčasnému životu. Bol rozpracovaný pre inú éru – éru industrializácie, rigidných štruktúr a štandardizovaných výsledkov. Táto éra už dávno skončila, my však stále úporne lipneme na jej pozostatkoch.

Dnes sa svet zmenil a rovnako tak sa musí zmeniť aj náš prístup k vzdelávaniu. Technológie pokročili do tej miery, že učenie môže rešpektovať individuálne zvláštnosti žiakov. Počítače dnes umožňujú také vzdelávanie, že deti môžu byť vyučované v malých zacielených skupinách. Zastaraná prax, ktorá deti smerovala na nepotrebné a nezaujímavé profesie, a viedla len k nezamestnanosti a rozčarovaniu, už vyčerpala sama seba.

Tradičný školský systém už nie je relevantný. Ide o experiment starý 150 rokov, ktorý už prežil svoj účel. Zachovávanie stále rovnakého školského systému pri súčasných zmenách života a úplne iných potrieb navyše vedie k tomu, že systém vzdelávania stále viac degraduje. To potom v konečnom dôsledku môže byť príčinou vzniku barbarskej spoločnosti. Riešenie nespočíva v reformovaní starého systému, ale v jeho úplnej výmene. Je nevyhnutné, aby sme začali od nuly, vzdelávanie od základu prehodnotili a zamerali sa na to, čo je skutočne prospešné pre naše deti a pre spoločnosť všeobecne.

Máme zdroje a inteligenciu na to, aby sme vytvorili lepší systém. Na to je však potrebné zmeniť naše priority. Namiesto toho, aby sme vymýšľali zbytočné profesie a naveky uchovávali kolobeh neproduktívnej práce, musíme svoje úsilie zamerať na štúdium a podporu meniacich sa potrieb budúcej generácie.

Prioritou nového prístupu k vzdelávaniu by sa malo stať pochopenie ľudskej podstaty, okolitého sveta a princípov harmonického spolužitia. Deti by nemali byť zaháňané do striktne stanovených noriem a ani by sa do nich nemali pchať násilne informácie. Namiesto toho ich treba motivovať k skúmaniu, objavovaniu ak výberu takých študijných materiálov, ktoré zodpovedajú ich vrodenej zvedavosti.

Hlavným cieľom vzdelávania by malo byť vychovávať šťastné ľudské bytosti – naučiť ich vytvárať medziľudské vzťahy na základe vzájomnej starostlivosti, pozornosti, ohľaduplnosti, podpory, prospechu a spoločného pozitívneho naladenia. Vo svojej podstate to znamená rozvíjať celostné chápanie života, v ktorom sú všetky aspekty existencie vyvážené a harmonické.

V konečnom dôsledku je najdôležitejšou „profesiou“ to, aby sme sa naučili žiť v súlade s prírodou, so spoločnosťou a s cieľom života. Dosiahnutie tejto rovnováhy musí byť hlavným cieľom vzdelávania – a práve na to by sme mali bezodkladne presunúť našu pozornosť, aby sme bezodkladne dosiahli výrazný posun k oveľa lepšiemu svetu.

„Odpusť mi, láska, jednoducho sa to stalo…“

17.10.2025

Nevera je pre manželstvo bolestivou témou. Prieskumy ukazujú, že až 40 % mužov aj žien podvádza svojich partnerov. V USA sa k nevere priznalo dokonca 71 % respondentov. Za hlavné dôvody označujú pominuteľnosť lásky: sexuálnu a citovú neuspokojnosť, problémy v komunikácii a vzájomné odcudzenie. Keď sa ale pozrieme hlbšie, zistíme, že príčina nevier [...]

Slovo, ktoré zabíja

10.10.2025

Sloboda slova je jedným z najväčších výdobytkov ľudstva. Ľudia sa o ňu vždy usilovali av boji za ňu bolo preliate množstvo krvi. Nie je náhoda, že diktátori po uchopení moci v prvom rade obmedzujú práve slobodu prejavu. Prečo je pre nás táto sloboda taká dôležitá? Všetko začína túžbou Túžba po slobode slova vychádza z potreby presadiť sa, cítiť vlastný význam [...]

Líšia sa slzy mužov a žien?

06.10.2025

V slzách je skryté niečo hlboké. Nehovorím teraz o detských slzách, ale práve o slzách dospelých. Keď plačú dospelí, je v tom akýsi tichý krik, otras duše, voči ktorému jednoducho nemôžeme zostať ľahostajní. Keď vidím niekoho plakať, zvlášť ticho, okamžite cítim to vnútorné napätie. Slzy toho skrývajú mnoho. Nesú v sebe hlboké a jemné napätie, ktoré sa [...]

rakúsko, škola, streľba, graz, polícia

Učiteľku vydierali, okrádali a znásilňovali. Mladiství cudzinci spoznali tresty

20.10.2025 22:30

V prípade, ktorý otriasol alpskou republikou, sa zodpovedá celkom sedem maloletých, z ktorých najmladšiemu bolo 13 rokov.

lisabon, gloria, nehoda, lanovka

16 obetí. Lano, ktoré spôsobilo tragédiu lanovky v Lisabone, nespĺňalo normu

20.10.2025 22:10

Lano nebolo certifikované na prepravu ľudí.

turecko, cyprus, ropa, plyn, prieskumné vrty

Pár dní pred konferenciou o klíme začína Brazília ropné vrty pri ústí Amazonky

20.10.2025 21:44

Vŕtanie neďaleko ústia Amazonky do Atlantického oceánu by malo trvať približne päť mesiacov.

Vladimir Putin

Na zvyšok roka im zostali „drobné“. Šesť ruských regiónov je na pokraji rozpočtového kolapsu

20.10.2025 20:02

Prvý polrok tohto roka uzavrelo s deficitom vo verejných financiách až 67 ruských regiónov.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 524
Celková čítanosť: 994167x
Priemerná čítanosť článkov: 1897x

Autor blogu

Kategórie