Založ si blog

Tragédia spoločného majetku

Všeobecne známym pojmom, aspoň v akademickom prostredí, je „tragédia spoločného majetku“ („the tragedy of the commons“). Termín „commons“ označuje zdroj, ktorý môže každý využívať bezplatne, napríklad vzduch. Profesor práva na Harvarde Lawrence Lessig vysvetľuje, že tragédia spočíva v tom, že keď je obmedzené množstvo spoločného, súťaž oň spôsobuje jeho vyčerpanie, pretože ľudia pracujú vo vlastnom záujme, zatiaľ čo keby boli ohľaduplní, všetci by mali dostatok.

Donedávna sme si mysleli, že do atmosféry môžeme bez následkov vypúšťať toľko plynu, koľko chceme. V dôsledku toho sme znečistili celú zemskú atmosféru. Mysleli sme si, že môžeme donekonečna zaplavovať oceány odpadkami, ale znečistili sme všetky oceány na Zemi. Znížili sme zásoby sladkej vody na Zemi, kontaminovali sme zemskú pôdu a celú našu planétu sme zmenili na ťažko obývateľné miesto. Spôsobili sme si celosvetovú tragédiu spoločných zdrojov – a teraz za to platíme. Našou poslednou možnosťou je spoločné úsilie o zmenu nášho správania, ale na to, aby sme zmenili svoje správanie, budeme musieť zmeniť sami seba, a to od základu nášho bytia.

Ekológ Garrett Hardin spopularizoval koncept tragédie spoločného majetku v eseji s názvom „Tragédia spoločného: Populačný problém nemá technické riešenie, vyžaduje si zásadné posilnenie morálky.“ (The population problem has no technical solution; it requires a fundamental extension in morality.) Lessig vo svojej knihe Budúcnosť myšlienok cituje Hardinovo vysvetlenie: „Predstavte si pastvinu otvorenú pre všetkých,“ píše Hardin, „a zvážte očakávané správanie ‚pastierov‘, ktorí sa po tejto pastvine pohybujú. Každý pastier sa musí rozhodnúť, či do svojho stáda pridá ešte jedno zviera. Pri takomto rozhodnutí, píše Hardin, … pastier získava výhodu jedného zvieraťa navyše, avšak všetci nesú náklady, pretože na pastvine je o jednu konzumnú kravu viac. A to definuje problém: akékoľvek náklady vyplývajúce z pridania ďalšieho zvieraťa sú náklady, ktoré hradia ostatní. Výhody však má jeden pastier. Preto má každý pastier motiváciu pridať viac hovädzieho dobytka, než pastvina ako celok znesie. …V tom spočíva tragédia. Každý človek je uväznený v systéme, ktorý ho núti neobmedzene zväčšovať svoje stádo – vo svete, ktorý má ale obmedzené možnosti. Zánik je konečnou destináciou, ku ktorej sa všetci ľudia ženú, každý sledujúc svoj vlastný najlepší záujem v spoločnosti, ktorá verí v slobodu spoločného. Sloboda v spoločnom majetku prináša záhubu všetkým.“

Hardin však vo svojom článku uzatvára: „Výchova a vzdelanie môže pôsobiť proti prirodzenej tendencii robiť zlé veci, ale neúprosné striedanie generácií si vyžaduje, aby sa základ tohto poznania neustále obnovoval.“

Hardin napísal svoj článok v roku 1968, keď bolo uvedomenie si dane za bezohľadné správanie ľudstva ešte len v plienkach. Odvtedy sme sa nepoučili. Neosviežili sme si našu výchovu, dokonca sme s ňou ani nezačali.

Voľné spoločné zdroje Zeme sú konečné, hoci by sme radi verili v opak. „Využívanie spoločného ako žumpy nepoškodzuje verejnosť za hraničných podmienok, pretože tam žiadna verejnosť neexistuje,“ píše Hardin v súvislosti s prvými bielymi osadníkmi v USA. Ale „rovnaké správanie v metropole je neúnosné“.

Teraz, keď sme už tak vyčerpali zásoby čerstvého vzduchu, sladkej vody a zdrojov potravín na Zemi, si ich nedostatok začína vyberať svoju daň. Alegoricky povedané, požičiavali sme si z obchodu, ktorý zdanlivo nemal strážcu, ale mýlili sme sa a strážca teraz vymáha dlh.

Vznikajúcu katastrofu vyčerpania zdrojov však môžeme odvrátiť. Ak (konečne) uplatníme sebavýchovu, ktorú tak veľmi potrebujeme, zistíme, že pre všetkých je dostatok potravín, čerstvého vzduchu a vody. Už teraz produkujeme oveľa viac, ako spotrebúvame. Ak by sme mali zmysel pre vzájomnú zodpovednosť a produkty by sa skutočne dostali k ľuďom, ktorí ich potrebujú, znížili by sme výrobu tak výrazne, že by sme sa nemuseli obávať emisných kvót a iných obmedzení.

Koreňom nášho problému nie je to, že vyčerpávame Zem, ale to, že sa snažíme zničiť alebo aspoň ovládať jeden druhého. V dôsledku toho spôsobujeme celej prírode i sebe samým existenčnú tragédiu.

Svoj modus operandi ale budeme môcť zmeniť len vtedy, ak zmeníme svoju motiváciu zo snahy ničiť iných na snahu opäť ich postaviť na nohy. Keď si uvedomíme, že môžeme „prekvitať“ len v prosperujúcom sociálnom prostredí, začneme o druhých premýšľať konštruktívne a prosociálne, a potom zmeníme náš svet.

Preto by dnes mal byť vzdelávací proces a zavádzanie poznania, že sme všetci v každom ohľade závislí jeden od druhého, najdôležitejšou zložkou, základom akéhokoľvek programu zameraného na zmiernenie každého problému: od depresie až po odlesňovanie pralesov.

Aké sú dobré príklady sily lásky?

06.05.2024

Major Or Maatuk, veliteľ brigády Givati izraelskej armády, bol smrteľne zranený protitankovou strelou v Gaze. V nemocnici ho museli uspať a napojiť na umelú pľúcnu ventiláciu. Potom sa ho lekári štyri dni pokúšali prebudiť, ale neúspešne. Jeho manželka nahrala ich malú dcéru Yael, ako hovorí, že svojho otca miluje a čaká, až sa prebudí, a túto nahrávku mu pustila do [...]

Prečo väčšina ľudí neuprednostňuje otázky duše pred existenciou fyzického života?

04.05.2024

Mnoho starovekých Grékov sa obávalo otázky, ktorú často kládol Sokrates: „Nehanbíš sa venovať pozornosť peniazom, sláve a poctám, a pritom sa nestarať o svoju dušu a nemyslieť na ňu tak, aby bola čo najlepšie?“ Alkibiades, jeden zo Sokratových žiakov, ktorý bol v tom čase politikom a stratégom, mal so Sokratom búrlivý vzťah lásky a nenávisti a hovoril, ako sa za [...]

Alegória o bojazlivosti, prešibanosti a odvahe

02.05.2024

Bojazlivosť sa chcela schovať sama pred sebou, ale kam? Poradila sa s Prešibanosťou: „Prečo to nevyriešiš s Odvahou? Potom to nebude pre teba také hrozné.“ Bojazlivosť išla teda za Odvahou, ale bála sa zaklopať na jej dvere, a tak si ľahla na jej verandu. Od tej doby vedie cesta k odvahe cez bojazlivosť. Je to tak, pretože vtedy, keď chce každý so svojou egoistickou povahou [...]

vražda, zločin, lúpež, krádež, nôž

Muža z Missouri obvinili z vraždy, ktorá sa stala pred takmer šiestimi desaťročiami

05.05.2024 23:02

Jamesa Barbiera zatkli obvinili z vraždy 18-ročnej Karen Sniderovej v novembri 1966 v okrese Cook v štáte Illinois.

Gabriel Attal / Pcheng Li-jüan / Si Ťin-pching /

Odmena za Taiwan? Si pricestoval na štátnu návštevu Francúzska. Stretne sa s Macronom, budú rokovať aj o Ukrajine

05.05.2024 21:45

To, že si čínsky prezident vybral pre svoju návštevu Francúzsko potvrdzuje postavenie Macrona ako mocenského hráča EÚ.

ťava

V zoo sa narodilo mláďa samičky ťavy dvojhrbej

05.05.2024 21:21

Gravidita ťavy dvojhrbej trvá približne rok a rodí sa väčšinou jedno mláďa.

európsky parlament, peter pellegrini, europarlament

Od EÚ sa izolovať nechceme. Čo teda od nej chceme?

05.05.2024 20:23

Nechceme, aby Slovensko bolo opäť čiernou dierou v srdci Európy. Chýba nám však vízia a stratégia našej hry v EÚ. Čo teda chceme a čo nie? Zapojte sa do novej DEMDIS diskusie!

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 378
Celková čítanosť: 708942x
Priemerná čítanosť článkov: 1876x

Autor blogu

Kategórie