Čo potrebujú naše deti? A cítia sa osamelé?

Podľa štúdie uverejnenej 20. júla 2021 v časopise „Journal of Adolescence“ sa za posledných niekoľko rokov výrazne zvýšila osamelosť tínedžerov v škole. Štúdia s názvom „Celosvetový nárast osamelosti dospievajúcich“, ktorú napísala uznávaná profesorka psychológie Jean M. Twengeová a niekoľko ďalších bádateľov, dospela k záveru, že v rokoch 2012 až 2018 sa „osamelosť dospievajúcich zvýšila… v 36 z 37 krajín.  Na celom svete dosiahlo v roku 2018 vysoké skóre v osamelosti takmer dvakrát toľko adolescentov ako v roku 2000, pričom k veľkému nárastu došlo po roku 2012“. Výskumníci však dodávajú, že „aj napriek nedávnemu nárastu… väčšina študentov sama nezaznamenala vysokú úroveň osamelosti“.

Sú teda dospievajúci osamelí, alebo nie? Myslím si, že problém nie je v tom, že sú osamelí, ale v tom, že nerozumieme tomu, ako myslia a cítia, a preto im často pripisujeme emocionálne stavy, ktoré neprežívajú, pretože si myslíme, že sú ako my. Ale nie sú. Dnešní tínedžeri sú múdrejší, citlivejší a chápavejší, ako si často myslíme. Pozerajú sa na nás, na to, čo sme dosiahli (alebo nedosiahli), na dôsledky našich činov a vyvodzujú vlastné závery. Nie sú takí nadšení ako my z akademických titulov, z cestovania alebo z hromadenia bohatstva a majetku. Všetko je pre nich dostupné na jedno stlačenie prsta na mobilnom telefóne a nemajú túžbu, ktorú sme mali my, niečo dosiahnuť, byť „niekým“. Vidia, akými „šťastnými“ to urobilo nás a aký svet sme si vďaka tomu vybudovali.

Keď sa pozriem na svoje vnúčatá, nezdá sa mi, že by trpeli. Je to nová generácia s odlišnými rysmi. Kladú pragmatické otázky; chcú vedieť, čo budú mať zo všetkého, čo robia, a keď nedostanú uspokojivé odpovede, objednajú si donášku pizze a zostanú doma s aplikáciami a hrami na sociálnych sieťach. V najlepšom prípade môžu pozvať k sebe priateľa alebo dvoch, ale často komunikujú s priateľmi len prostredníctvom sociálnych médií.

Predsa to, že sú sami, neznamená, že sú osamelí. Niektorí sú osamelí a niektorí nie, rovnako ako sme boli my. To, že sú dlhé hodiny sami pre nich neznamená, že sú osamelí. Keď sme sa chceli socializovať, išli sme von. Keď sa chcú socializovať oni, idú na internet. Žijú v inom svete, a čím skôr si to uvedomíme, tým ľahšie sa im v ňom bude rásť.

Musíme ich podporovať a starať sa o nich, ale musíme ich tiež nechať rásť za ich vlastných podmienok a ich vlastným spôsobom. Budú mať svoje výzvy podobne ako my ostatní a budú potrebovať našu pomoc, ale nesmieme im vnucovať svoj pohľad na svet, pretože im to len zabráni v rozvoji svetonázoru, ktorý potrebujú mať v dnešnej realite, kde je všetko zmiešané a prepojené – fyzické aj virtuálne, lokálne aj globálne, samostatné aj spoločné.

Tým nechcem povedať, že by sme nemali dbať na to, aby sa nevydali nesprávnou cestou. Nemali by sme ich však ani nútiť ísť našou cestou len preto, že si myslíme, že naša cesta bola tá správna pre nás. V skutočnosti, ak bola správna pre nás, keď sme vyrastali, určite nie je správna pre nich, pretože svet, v ktorom sme vyrastali my, už neexistuje; žijeme v inom svete. Preto si dnešní dospievajúci musia nájsť svoju vlastnú cestu a my im ju musíme pomôcť hľadať s dôverou a vedomím, že majú záchrannú sieť, ktorá ich vždy v prípade potreby podrží. Myslím si, že ak si osvojíme tento prístup, prejdeme dospievaním našich detí ľahšie a príjemnejšie.

 

Ako sebapoznanie ovplyvňuje romantické vzťahy

18.08.2025

Aby sme mohli byť v partnerskom vzťahu skutočne šťastní a naplnení, je kľúčové poznať sami seba – rozumieť tomu, čo nás poháňa, čo potrebujeme, po čom túžime, a vnímať, ako a prečo sa v čase meníme. Bez tohto vnútorného vhľadu sa ľahko stratíme nielen sami v sebe, ale aj v dynamike vzťahu s druhým človekom. Základnou silou, ktorá nás ženie životom, [...]

Ako zlepšiť emocionálne prepojenie a komunikáciu vo vzťahu

15.08.2025

Za roky svojho života v kabalistickom učení som pochopil, že najväčšiu príležitosť na osobnú premenu máme vo vzťahu medzi dvoma ľuďmi – predovšetkým medzi partnermi. Nejde len o to, že spolu zdieľame domácnosť alebo denný režim. Partnerský vzťah môže byť posvätný priestor, v ktorom sa učíme dávať, chápať druhého a tvoriť jednotu. Hovorím tomu „domáce [...]

Ktoré odvetvia budú prosperovať aj v ére umelej inteligencie?

11.08.2025

Žijeme v čase, keď mnoho firiem a odborov pomaly mizne, pretože zisťujeme, že veľa vecí, ktoré vyrábame a inzerujeme, v skutočnosti nie je nevyhnutne potrebné. Aj napriek tomu sa ich snažíme umelo udržať pri živote, inak by zanikli. Do budúcnosti však budeme stále viac potrebovať hlbšie a pozitívne medziľudské vzťahy, pretože svet sa stáva čím ďalej tým viac [...]

doláre

Farmár našiel zakopaných 600 miliónov dolárov. Mohli patriť narkobarónovi Escobarovi

21.08.2025 16:54

Vláda teraz zvažuje, či peniaze skonfiškuje, alebo či farmárovi vyplatí odmenu.

Požiar / Ružinov /

V prípade tragédie v Ružinove, pri ktorej zomreli dve deti, obvinili ženu

21.08.2025 16:37

Ženu obvinili zo závažného zločinu vraždy a zločinu všeobecného ohrozenia.

dieťa zneužívanie ruky dlane

Alarmujúce čísla z Nemecka: Takmer 18-tisíc detí sa stalo uplynulý rok obeťou sexuálneho zneužívania

21.08.2025 16:16

V 57 percentách všetkých prípadov sa podozrivý a obeť poznali pred spáchaním trestného činu.

Očkovanie / Vakcína / Covid / Koronavírus /

Analyzované mRNA vakcíny obsahujú len schválené zložky, tvrdí SAV. Kotlárove závery označila za mylné a zavádzajúce

21.08.2025 15:57, aktualizované: 16:19

Vakcíny podľa akadémie obsahujú iba nepatrné množstvá molekúl DNA, hlboko pod schválenými hodnotami.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 512
Celková čítanosť: 961262x
Priemerná čítanosť článkov: 1877x

Autor blogu

Kategórie