Učte dieťa jeho spôsobom. Príslovie 22, 6

Pozoruhodný je tiež citát švajčiarskeho učiteľa a publicistu Adolpha Ferrièriho, ktorý vysvetľuje, ako sa nám nedarí konať podľa tohoto princípu:

„A vytvorili školu presne tak, ako im diabol prikázal.
Dieťa miluje prírodu, preto ho zavreli medzi štyri steny.
Nedokáže sedieť bez pohybu, tak ho prinútili zostať v kľude.
Miluje tvoriť rukami, tak ho začali učiť teórie a poučky.
Rado rozpráva – prikázali mu mlčať.
Snaží sa porozumieť – musí sa učiť naspamäť.
Tuží všetko samo preskúmať a hľadať vedomosti, ale dostáva ich už v konečnej podobe.
A tak sa deti naučili to, čo by sa v iných podmienkach nikdy nenaučili. Naučili sa klamať a pretvarovať sa.“

Tento citát pochádza zo začiatku minulého storočia, ale platí i dnes. Ukazuje, že prirodzenosťou detí je byť ako voľní vtáci, ale my ich zatvárame do klietok.

Prečo? Je pre nás ľahšie a pochopiteľnejšie držať deti násilím medzi našimi štyrmi stenami. A tým ich okrádame o slobodný rozvoj ich duší, myslí a sŕdc a dokonca brzdíme ich fyzický vývoj.

Zásada „učiť dieťa podľa jeho spôsobu“ znamená, že deti by mali byť vychovávané metódou, ktorá im umožní slobodný rozvoj. V praxi to znamená, že by mali pozorne načúvať dospelých, ale dospelí by sa mali prispôsobiť tak, aby boli v detských očiach čo najzaujímavejší a dôležití. Okrem toho je potrebné, aby deti trávili veľa času vonku so svojimi kamarátmi a aby boli spolu s nimi a učiteľmi zároveň. To znamená, že by sa mali zapojiť do rôznych činností, ktoré zahŕňajú spoločné tvorenie, vymýšľanie a opravovanie vecí, a tiež do neustálych diskusií s vrstovníkmi a dospelými, s ktorými musí diskutovať o určitých témach a spoločne vyvodzovať závery.

Taký prístup rozvíja deti tak, aby vykonávali činnosti prirodzeným spôsobom. Oslobodzuje ich a dáva im slobodu premýšľať a rozvíjať nové nápady. Zatiaľ sme sa nestretli so vzdelávacím systémom, ktorý by takto rozvíjal plný potenciál detí. Miesto toho ich zaraďujeme do škatuliek, ktoré obmedzujú ich myslenie a optimálny rozvoj.

K modernizácii školstva, aby „učilo dieťa jeho metódou“, potrebujeme iných učiteľov, presnejšie povedané, učitelia musia najskôr prejsť niekoľkoročným novým vzdelávacím procesom a až potom budú pripravení oslovovať deti. Potom budú celkom zreteľne odlišné výsledky, než ktoré vidíme v súčasnosti.

Myslím, že k prechodu na tento druh výchovy dôjde, až budeme úplne rozčarovaní zo spôsobu, akým v súčasnosti deti vychovávame. Až uvidíme, že naše súčasné systémy slúžia k vytváraniu sveta, v ktorom sa rozmáha depresia, úzkosť, stres, osamelosť a ďalšie problematické javy v osobnom, sociálnom, ekonomickom aj ekologickom meradle.

Prijímať, odovzdávať alebo si vzájomne odovzdávať

14.04.2025

Psychológ a profesor Adam Grant rozdeľuje ľudí do troch skupín: prijímajúci, dávajúci a vymieňajúci. Podľa neho ľudia zameraní na prijímanie majú charakteristickú vlastnosť – páčia sa im, keď dostávajú viac, než dávajú, a vlastné záujmy uprednostňujú pred potrebami druhých. Dávajúci sa naopak viac orientujú na druhých a venujú pozornosť tomu, čo od nich [...]

Akým zásadným výzvam bude ľudstvo čeliť v nasledujúcich 50 rokoch?

11.04.2025

Vedci predpovedajú, že v nasledujúcich 50 až 100 rokoch bude ľudstvo čeliť zásadným výzvam, ako napríklad: Genetická modifikácia: Do roku 2050 môže pokrok v oblasti genetického inžinierstva umožniť ľuďom vylepšovať seba aj svoje deti spôsobmi, ktoré sme doteraz poznali len zo science fiction. Starnúca populácia: Počet ľudí starších ako 100 rokov by sa do roku 2100 [...]

Spýtaj sa svojej ženy, ona ti povie, kto si

09.04.2025

Koľko manželských párov sa rozviedlo alebo sa ocitlo na pokraji rozvodu len kvôli tomu, že zle rozoznali hlavný problém vo svojom rodinnom živote! Tomu by sa ale dalo predísť. Stačilo by si ujasniť, čo bolo vlastne hlavnou prekážkou na ceste za dobrým životom. Napodiv by sa ukázalo, že to nie sú nedostatky mojej polovičky, ale nesprávne hodnotenie seba samého. Je to [...]

mimoriadne1, mim1, smrť, úmrtie, zomrel, sviečka, kahanec

Zomrel slovenský exminister hospodárstva, mal 90 rokov

20.04.2025 15:23

Na poste zotrval do 10. novembra 1993, keď bol nahradený Jánom Duckým.

Kosťantynivka

Divadlo pre jediného diváka, hodnotí Putinovo „prímerie“ BBC. Kremeľ sa zľakol

20.04.2025 15:01

Medzi Moskvou a Kyjevom prebieha propagandistická bitka a obe strany sa snažia navzájom obviniť z zodpovednosti za pokračovanie konfliktu, uviedol expert.

Stíhačka F-15C Eagle

Rusi provokovali pred sviatkami. Britské stíhačky dvakrát bránili východné krídlo NATO

20.04.2025 14:05

Stíhačky britského letectva nasadené v Poľsku boli v permanencii.

papez

Pápež pozdravil veriacich, posolstvo Urbi et orbi ale osobne neprečítal

20.04.2025 13:36

František v posolstve vyzval na uzavretie prímeria medzi Hamasom a Izraelom alebo sa modlil za mier.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 484
Celková čítanosť: 896643x
Priemerná čítanosť článkov: 1853x

Autor blogu

Kategórie