Spoluzakladateľ Microsoftu Bill Gates nedovolil svojim deťom vlastniť chytré telefóny, kým nedosiahli 14 rokov. V rodine tiež zaviedol pravidlá, ako je zákaz telefónov pri večeri a stanovenie doby tzv. „času západu obrazovky“, aby zaistil deťom správny režim spánku. Gates vysvetlil, že cieľom týchto obmedzení je vyvážiť výhody technológií, ako je udržiavanie kontaktu s domácimi úlohami a priateľmi, a zároveň zabrániť ich nadmernému používaniu.
Spoluzakladateľ Twitteru Evan Williams zase svojim deťom nedával iPody ani podobné zariadenia. Namiesto toho majú doma stovky fyzických kníh, ktoré deti čítajú. Internet je pre nich obmedzený, a namiesto voľného surfovania sa učí napr. pomocou DVD.
Plne podporujem nastavenie jasných hraníc, pretože chytré telefóny zaplavujú myseľ detí zbytočnosťami, pred ktorými by sme ich mali čo najviac chrániť. Pokiaľ rodičia pochopia nutnosť a význam týchto obmedzení, nájdu rôzne spôsoby, ako ich zaviesť. Najskôr však treba túto dôležitosť vštepiť rodičom.
Áno, žijeme v ére chytrých telefónov, ale mali by plniť svoj účel, vrátane času, ktorý im venujeme. Pokiaľ sú deti prilepené k zariadeniu niekoľko hodín denne, doslova pohlcujú ich myseľ. Prestávajú sa rozvíjať ako skutoční ľudia. Musíme porozumieť ľudskej prirodzenosti – bez hraníc sa jednoducho strácame. Preto musíme deťom prístup k internetu výrazne obmedziť a zadať mu prístup len do veľmi špecifických, starostlivo vybraných oblastí, najlepšie iba za účelom vzdelávania a zmysluplnej komunikácie.
Keby to bolo na mne, vyvíjal by som špeciálne vzdelávacie a rozvojové programy pre deti a mládež. Sme od prírody ako zvieratá – musíme byť vedení, čo je správne a čo nie, čo funguje a čo nie. Až keď si dieťa tieto základy osvojí, môžeme mu pozvoľna a opatrne rozširovať svet.
Žiaľ, dnešná dospelá generácia nie je schopná správne koordinovať výchovu ďalšej generácie. Neexistuje žiadny seriózny plán, žiadny jednotný systém, ako z detí vychovať zodpovedné a vyspelé ľudské bytosti. Spoločnosť deti nesmeruje, necháva ich unášať kamkoľvek ich prúd zanesie.
Pri pohľade zo širšej perspektívy je zrejmé, že ľudstvo sa o túto generáciu príliš nezaujíma. Len malá časť rodičov sa ešte snaží niečo robiť – aj tí ale často narážajú na vlastné limity. Vstávajú skoro, posielajú deti do školy, ponáhľajú sa do práce, a večer sa vracajú vyčerpaní. Sadnú si k televízii, zatiaľ čo ich deti sa ponárajú do obrazoviek. Väčšina rodičov vôbec netuší, čo deti počas dňa robili – a tento cyklus sa opakuje stále dookola. Samotný systém drží rodičia v pasci.
A aj keď Gates a Williams dávajú príklady, ako obmedzovali prístup svojich detí k technológiám, neposkytujú tým skutočne funkčný príklad na nasledovanie. Nemyslím si, že ich deti budú nejako zásadne odlišné. Aj ony budú žiť v rovnakej spoločnosti ako všetci ostatní. Keby títo miliardári boli skutočne múdri, pochopili by, že nestačia izolovať len vlastné deti – musia zmeniť svet ako celok, aby zaistili lepšiu budúcnosť aj pre svoje vnúčatá.
Pokiaľ sa im nepodarí pozitívne transformovať spoločnosť, ich osobné úsilie nebude mať žiadaný výsledok. Ich deti skončia v rovnakej realite rozbitého sveta. Možno budú jazdiť v luxusných autách alebo plachtiť na jachtách, ale zostanú uväznené v realite bez skutočného zmyslu a naplnenia.
Ak chceme lepšiu budúcnosť pre naše deti a vnúčatá, musíme premeniť celé spoločenské prostredie. Deti nežijú len doma alebo v škole – ich skutočné prostredie je celý svet. Aby sme ich ochránili, musíme meniť svet pre všetkých.
Zmena sveta ale neznamená rozdávať peniaze alebo zakladať nové systémy. Znamená to klásť dôraz na vzdelanie naplnené skutočným zmyslom a spájaním ľudí. Len správnou výchovou môžeme vytvoriť nového človeka, novú spoločnosť – a tým aj harmonické, mierumilovné a šťastné prostredie pre budúce generácie.
Celá debata | RSS tejto debaty