Založ si blog

Učte dieťa jeho spôsobom. Príslovie 22, 6

Pozoruhodný je tiež citát švajčiarskeho učiteľa a publicistu Adolpha Ferrièriho, ktorý vysvetľuje, ako sa nám nedarí konať podľa tohoto princípu:

„A vytvorili školu presne tak, ako im diabol prikázal.
Dieťa miluje prírodu, preto ho zavreli medzi štyri steny.
Nedokáže sedieť bez pohybu, tak ho prinútili zostať v kľude.
Miluje tvoriť rukami, tak ho začali učiť teórie a poučky.
Rado rozpráva – prikázali mu mlčať.
Snaží sa porozumieť – musí sa učiť naspamäť.
Tuží všetko samo preskúmať a hľadať vedomosti, ale dostáva ich už v konečnej podobe.
A tak sa deti naučili to, čo by sa v iných podmienkach nikdy nenaučili. Naučili sa klamať a pretvarovať sa.“

Tento citát pochádza zo začiatku minulého storočia, ale platí i dnes. Ukazuje, že prirodzenosťou detí je byť ako voľní vtáci, ale my ich zatvárame do klietok.

Prečo? Je pre nás ľahšie a pochopiteľnejšie držať deti násilím medzi našimi štyrmi stenami. A tým ich okrádame o slobodný rozvoj ich duší, myslí a sŕdc a dokonca brzdíme ich fyzický vývoj.

Zásada „učiť dieťa podľa jeho spôsobu“ znamená, že deti by mali byť vychovávané metódou, ktorá im umožní slobodný rozvoj. V praxi to znamená, že by mali pozorne načúvať dospelých, ale dospelí by sa mali prispôsobiť tak, aby boli v detských očiach čo najzaujímavejší a dôležití. Okrem toho je potrebné, aby deti trávili veľa času vonku so svojimi kamarátmi a aby boli spolu s nimi a učiteľmi zároveň. To znamená, že by sa mali zapojiť do rôznych činností, ktoré zahŕňajú spoločné tvorenie, vymýšľanie a opravovanie vecí, a tiež do neustálych diskusií s vrstovníkmi a dospelými, s ktorými musí diskutovať o určitých témach a spoločne vyvodzovať závery.

Taký prístup rozvíja deti tak, aby vykonávali činnosti prirodzeným spôsobom. Oslobodzuje ich a dáva im slobodu premýšľať a rozvíjať nové nápady. Zatiaľ sme sa nestretli so vzdelávacím systémom, ktorý by takto rozvíjal plný potenciál detí. Miesto toho ich zaraďujeme do škatuliek, ktoré obmedzujú ich myslenie a optimálny rozvoj.

K modernizácii školstva, aby „učilo dieťa jeho metódou“, potrebujeme iných učiteľov, presnejšie povedané, učitelia musia najskôr prejsť niekoľkoročným novým vzdelávacím procesom a až potom budú pripravení oslovovať deti. Potom budú celkom zreteľne odlišné výsledky, než ktoré vidíme v súčasnosti.

Myslím, že k prechodu na tento druh výchovy dôjde, až budeme úplne rozčarovaní zo spôsobu, akým v súčasnosti deti vychovávame. Až uvidíme, že naše súčasné systémy slúžia k vytváraniu sveta, v ktorom sa rozmáha depresia, úzkosť, stres, osamelosť a ďalšie problematické javy v osobnom, sociálnom, ekonomickom aj ekologickom meradle.

Prečo väčšina ľudí neuprednostňuje otázky duše pred existenciou fyzického života?

04.05.2024

Mnoho starovekých Grékov sa obávalo otázky, ktorú často kládol Sokrates: „Nehanbíš sa venovať pozornosť peniazom, sláve a poctám, a pritom sa nestarať o svoju dušu a nemyslieť na ňu tak, aby bola čo najlepšie?“ Alkibiades, jeden zo Sokratových žiakov, ktorý bol v tom čase politikom a stratégom, mal so Sokratom búrlivý vzťah lásky a nenávisti a hovoril, ako sa za [...]

Alegória o bojazlivosti, prešibanosti a odvahe

02.05.2024

Bojazlivosť sa chcela schovať sama pred sebou, ale kam? Poradila sa s Prešibanosťou: „Prečo to nevyriešiš s Odvahou? Potom to nebude pre teba také hrozné.“ Bojazlivosť išla teda za Odvahou, ale bála sa zaklopať na jej dvere, a tak si ľahla na jej verandu. Od tej doby vedie cesta k odvahe cez bojazlivosť. Je to tak, pretože vtedy, keď chce každý so svojou egoistickou povahou [...]

Čo je to sociálna spravodlivosť?

30.04.2024

Sociálna spravodlivosť znamená rovnaké práva pre každého jednotlivca a celé ľudstvo. Je však svet spravodlivosti a rovnosti vôbec možný? Odpoveď je áno. Dokonca je to stav, ku ktorému všetci smerujeme. Aby sme však dosiahli spravodlivosť a rovnosť pre všetkých, musíme najprv prejsť fázou rozpoznania zla v nás, v našej vlastnej podstate. To znamená, že si musíme [...]

Oheň / Plamene / Požiar /

Rusko plánuje sabotáže v Európe. Moskva nemá zábrany, varujú tajné služby

05.05.2024 17:06

Keir Giles z inštitútu Chatham House tvrdí, že vďaka nim sa môže Rusko naučiť, ak chce skutočne Európu paralyzovať. Ide podľa neho o nácvik.

Tank / Gaza /

Netanjahu odmietol požiadavku Hamasu na ukončenie vojny. Izrael uzavrel dôležitý hraničný priechod s Gazou

05.05.2024 16:20

Politický vodca Hamasu Ismáíl Haníja obvinil Netanjahua zo sabotovanie snáh o sprostredkovanie dohody o prímerí.

Zuzana Čaputová

Čaputová sa nechystá do straníckej politiky. Chce zostať na Slovensku a byť užitočná pre spoločnosť

05.05.2024 16:00

Rozhodnutie nekandidovať opätovne na hlavu štátu neľutuje.

Rusko Toržók Putin prezident

Slovenská firma zaradená na sankčný zoznam USA predávala softvér do Ruska, jej majiteľ je zapojený do miliónovej kauzy so zmenkou v Moskve

05.05.2024 16:00

Podľa zistení Pravdy je majiteľom eseročky cudzinec, ktorý býva v Londýne a spoluvlastní schránkovú firmu, ktorá sa objavila aj v databáze Pandora Papers.

Michael Laitman

Michael Laitman - Profesor ontológie, PhD. vo filozofii a kabale a MSc v bio-kybernetike. Zakladateľ a prezident Bnej Baruch celosvetovej vzdelávacej organizácie zaoberajúcou sa autentickou Kabalou - vedou o spojení medzi ľuďmi odhaľujúcou odpoveď na otázku „Čo je zmyslom života" a ako toho dosiahnuť. Čo je Kabala a ako vám prakticky môže pomôcť v živote sa dozviete v kurzoch na kabacademy.eu/cz/

Štatistiky blogu

Počet článkov: 377
Celková čítanosť: 708775x
Priemerná čítanosť článkov: 1880x

Autor blogu

Kategórie